ضرورت و چرایی روانشناسی رشد (ضرورت مطالعه ی رشد در انسان) :
- کشف مقیاس ها و معیارهای مناسب برای هریک از مراحل رشد:
آیا بین سن کودک و قد کودک تناسب است یا خیر؟ یا مثلا نمودار رشد تکلّم یا رشد جسمی کودک چگونه باید باشد؟
- کشف و تمایز کودکان بهنجار از کودکان نابهنجار با استفاده از ملاکهای رشد
- مقایسه ی مقیاس های مختلف هر سن در زمینه ی رشد شناختی، عاطفی، رفتاری (بررسی سرعت رشد کودک در ابعاد مختلف و در بازه های مختلف سنی)
- شناسایی عوامل اثرگذار و بهترین محیط برای بهترین رشد کودک
- آگاهی یافتن از سطح مطلوب مربیان (ارایه ی استانداردهایی برای سطح انتظار مربیان نسبت به کودک)
بیان هدف:
آشنایی از تغییرات انسان در تمام ابعاد مختلف و مراحل آن و ویژگی های آن مراحل.
انواع اهداف: (یعنی آنچه را که روانشناسان آن به دنبال آن هستند)
اهداف توصیفی: توصیف کنیم تغییرات فرد را از نوزادی تا بزرگسالی.
اهداف تبیینی-تشریحی (بحث از چرایی) : یعنی چرایی های آن توصیفات فرد را که در بالا ذکر شد نیز بیان می شود.
مثلا می گوید علت اینکه این بچه با توپش شیشه می شکند چون پسردایی اش نیز اینکار را می کند.
اهداف تحقیقی: تحقیق و مشاهدات بالینی انجام می دهد جهت ایجاد یک پایه ی علمی.
مثلا حرکت در چه زمانی محقق می شود؟ اولین پی گردی؟ اولین دندان ها؟ اولین جمله ها؟ دور سر در یک سالگی چقدر باید باشد؟
موضوع روانشناسی رشد:
تغییرات کمی و کیفی در تمام ابعاد روان شناختی انسان.